Kun-Fayakun

Assalamualaikum...
Sekarang tengah hangat pasal Flight MAS yang hilang. Hari yang aku tulis nie dah masuk hari ketiga pesawat nie hilang. I do check dekat youtube how actually this flight tiba-tiba lost dari screen kawalan udara. I just shock!!!
 
It was not edited. It Shown how the flight missing secara tiba-tiba. I think yang dah beli tiket fikir 1000X nak pergi Korea kan? I will tell you something yang i never story before this. My journey to Korea actually sedikit ngeri. But alhamdulillah umur masih panjang.
 
Bila MAS nie hilangkan, rasa cam menyesal tengok "flight crash investigation" dekat youtube and " Non Stop" movie . Bus yang jatuh di Genting Highland memang ngeri. Tapi flight crash 100X ngeri. Minta jauh.. But MAS nie takde diumumkan meletup or seumpamanya..
Masa i pergi Korea, alhamdullah takde masalah. But masa nak balik Malaysia that have tregedi walaupon hanya 1 saat.
 
My flight masa on the way pulang Malaysia, i think dia langgar awan tebal. Bila awan dah takde, flight tu macam jatuh tau. Jatuh macam terhempap. Beg sandang aku yang atas riba, tercampak kat lantai. Situasi serius panik. Satu flight tu menjerit ** for sure orang yang menjerit tu termasuk dengan aku. Aku cam blur.. What happend tadi??  Aku benci pakcik pilot tu, sebab dia cakap " sorry we have miscommunication  with trafic control"....uuuuuuuuuuuu..Aku rasa cam nak menangis masa tu! silap komunikasi boleh buat beratus orang maut..Araso!! * sorry ter-emo..
 
Korang jangan salah faham . Aku cerita ni, bukan nak takutkan korang semua, not even once. Kemana sahaja korang pergi, risiko sentiasa ada. Cuma yang membezakannya adalah berapa besar risiko tu. Sebab tu, penting jika nak berjalan jauh berdoa sebelum berangkat.
 
Jika travel berkumpulan mahupon bersendirian, perlu jaga tingkah laku. Dengan kata lain, jangan memandai-mandai kat dalam kapal terbang. Crew cakap A, mesti buat A...Crew kata B, mesti buat B. Everything yang diorang suruh dan larang tu ada sebab-sebab yang kukuh. Sebab flight procedure bukan macam bus express. For example, bila dia cakap " para penumpang dikehendaki memakai tali pinggang keledar kerana kita akan melanggar awan tebal ".. If korang tak pakai , korang boleh tercampak ke lantai. kalau korang lagi bernasib baik, boleh melambung sampai ke bumbung. Masa kejadian 1 saat tu, aku boleh rasa melambung even dah pakai tali pinggang..
 
Masa travel, tak kira lah pergi mana pon jangan lupa baca doa. Tak hafal yang panjang, baca yang pendek. Masa pergi hari tu, setiap kali on the way nak masuk pesawat aku akan baca " bismillah-hi-tawakal tu ala-Allah" dan " Ya Allah, Selamatkan perjalanan ku".. Ajal maut, ditangan Allah. Apa yang kita mampu adalah berdoa. If korang pergi melancong, jangan lupa tinggalkan salinan passport, salinan tempat tinggal & phone number di tempat bercuti pada kelurga dan teman yang tak join pergi travel. Serta jika perlu, maklumkan pada kedutaan Malaysia di negara yang korang pergi tuh.This thing penting,sebab apa-apa jadi senang orang nak cari korang. Masa aku nak pergi Korea, kan time tu ada ura-ura Korea Utara nak serang Korea Selatan. Aku direct contact kedutaan kat sana * email jer for sure.. Masa tuh dia cakap, dia tak suggest untuk datang sebab takut perang meletus. Aku sedih wooo sebab kalau tak pergi, duit aku dah seribu melayang...Alhamdulillah, everthing good even dah balik sini.
 
But berbalik pada cerita MAS ni, aku takde idea camne boleh missing. Even kene inject pon boleh hilang eh? Biasanya, kalau orang rampas kapal terbang diorang nak minta tebusan kan? Tapi setakat ni, takde pulak dengar minta wang tebusan kan? Ya Allah.. Moga mereka selamat mendarat dan kotak hitam akan ceritakan apa yang terjadi dalam kapal terbang tu.
 
Kuasa Allah takde siapa yang boleh halang.. Kun Fayakun.. Dari Dia kita datang, Kepada Dia kita kembali..Semoga Allah selamatkan mereka semua. Amin....
 
 
 

No comments: