Incheon Airport Korea : When, where & how??? - Part 1

Assalamualaikum!!
Bersua kembali di rancangan "Jalan-Jalan Korea"...haahhah...Rancangan ini adalah terbitan khas dari owner blog Amanda Musa. Wow!!.. Berangan tinggi melangit nampak.. hihi..Halooo....Nice to meet you again my dear friends..
I ada banyak free time sekarang sebab cuti semesta. Tapi sibuk jugak prepare bunga telur. Tahap kerajinan tahap maximum. Korang ni macam tahu-tahu jer kan situasi aku camne kan. Waktu aku sibuk giler, korang takde kacau pun. Sekarang aku tengah lapang, korang email tanya pasal Korea. Orang kata " good timing".hihihi..memahami. Ok, baru-baru ni ada NR email. Ia bukan sejenis jenama motor kuasa tinggi yer. Ia merupakan nama seorang hamba Allah dan aku sesuka hati jer pendekkan jadi NR. Cam glamor jer kan. *NR= Nazrin Ramli , put your hand up!.. tetiba keluar lagu 2PM.
Banyak-banyak cerita yang aku share, ini first time nak cerita pasal procedure dari Incheon ke LCCT. Nie kalau NR tak tanya ni, ada jugak yang tersadai kat Incheon Airport kang.hihihi..Pergi reti, nak balik tak reti..aigooo..hihihi... Honestly, masa aku pergi Korea pun selalu survey cara nak pergi, tapi tak survey cara nak balik Malaysia.. Are you plan to stay there Cik Amanda?????
Go to serious matter. Bab kat Incheon Airport, korang jangan buat memain k. Incheon Airport totally different with our beloved LCCT. Tapi dia hampir sama dengan KLIA. Let's refer to below picture :
How to search your check-in counter???
Even Air Asia tu Mr. Fernandez yang punya, tapi aku still bangga sebab brand Malaysia terpampang kat situ..hihih..
My flight petang, tapi tengahari dah terpacak kat airport. Hebat kan??*sila angguk. Sebab aku takde duit dah nak beli ticket flight Korea to Kuala Lumpur yang baru kalau brother pilot tinggalkan aku.huhuh.. Pepatah Melayu ciptaan aku" biar awal, asalkan tak tertinggal kapal terbang".hihi.. Electronic board macam ni korang boleh jumpa di first floor, satu level dengan arrival floor. This is touch screen.Incheon Airport Korea ni memang best, everything easy. and systematic. hihi.. Tang bahasa je la yang tak berapa nak easy. Sebab sampai awal sangat, so aku cam tak tahu mane nak tuju. hhahaha
So aku melilau dalam airport tu, then actually terjumpa benda ni.So godek-godek and jumpa Air Asia check-in counter number E29-E36. Hahaha. System dalam bahasa Inggeris. In-shaa-Allah korang boleh faham. Sorry sangat, aku tak boleh nak terang satu persatu cara nak cari, sebab serius aku dah lupa. Tapi yang pasti korang perlu cari bahagian fight and terus ke bahagian departure.Tapi untuk jumpa flight Air Asia ni, aku perlu cari sampai ke page 15. Bentuk board nie lebih kurang macam information board yang dekat shopping mall.
Digital board lebih kurang camni lah. Harap korang leh jumpa k. credit to google.
 
When to go to boarding area???? 

Lupa nak tanya crew Air Asia ni, mane dia beli pen macam crayon.hihi.. Boaring pass camnie korang akan dapat semasa check in luggage .
I ambil flight pulang ke Malaysia pada pukul 17.25pm waktu Korea yer. Make sure, once uolls jejak je kaki kat Korea, set your watch dengan masa Korea. Jangan nak berangan still kat Malaysia pulak. Sebab Malaysia takde udara sejuk yang menggigil yer. Penting, sebab plan korang akan cacar marba kalau tak tukar, lagi-lagi kalau korang dah beli ticket bus or connection flight kat Korea. So dia dah bulatkan yang korang MESTI berada kat boarding area pada pukul berapa. Untuk kes aku nie, dia cakap in English " make sure atleast ready at boarding area on 16.30pm". Dia tulis secara terbalik. Multiple skill sangat crew nih..hihi.. Dia dah cakap siap2 gate no 112. Boarding pass nie sebenarnya dah ada semua info lengkap. Cuma bila dinamakan first timer, our knowledge will assume as " zero". Tapi still ok dari ko berlagak pandai pastu terlepas kapal terbang. Arasseo???hihi. Tapi kalau bukan first time pun, dia tetap terangkan kat korang sambil conteng-conteng boarding pass. Dah jadi habit kot.hihihi..
 
How to go to Boarding Area???
Part ni bagi aku mencabar sikit. Sebab Incheon ni luas, siap kene naik train untuk sampai kat Boarding area. Selepas korang dah check-in luggage, korang boleh pergi melilau buat kali terakhir lawatan ke Korea kali ni or terus pergi boarding area. Bergantung pada masa yer! Boarding time ni apa yang aku boleh cakap adalah biarlah awal 1-2 jam dari masa yang dia suggest. Nak-nak kalau korang pergi dalam group yang ramail.
Bab nie sangat panjang. So will be continue at Part 2.
 
See you at Part 2.. tq :)

6 comments:

nohas said...

alamak, cita Korea lagi..nak repeat Korea, gi Busan lak..

check-in awal di Incheon Airport, boleh lawat Museum of Cultural Korea atau lepak2 kat lounge yg best kat depan muzium..

Mariam Musa said...

Hai Kak, nak repeat jugak ni. tapi kene tgk time yang sesuai..nak g bila tu kak? hari tu tak sempat nak jejalan sebab takut tertinggal kapal terbang.hihihi..

Mariam Musa said...

Kak, lupa nak tanya. Akak Ada tak gambar pintu masuk ke security screening? Amanda lupa la nak snap hari tu. If ada, kalau sudi tolong lah share kat Amanda.hihihi

nohas said...

tak sempat nak snap, dah kena panggil dengan imigresen sbb tak ramai orang masa tu..

NR said...

Nazrin ramli disini=)
thanks sebab respon..
will wait for the part 2=)

Mariam Musa said...

Narzin, tunggu yer..hihi